Mer moral än politik iofs..

Jag vet att många inte gillar att läsa om politik men ibland kan jag inte vara tyst. Kvällsöppet med Ekdahl. Frågan om ett DNA-register för att förenkla brottsutredningar med våldtäkter togs upp. Detta ser jag som en självklarhet. De får ta alla tester de vill på mig om det så bara skulle göra det 0.01% mer troligt att få fast 1 brottsling. För jag förlorar inget på det. Men när folk säger att det är integritetskränkande!! Då går jag i taket. Kan någon förklara för mig vad som är kränkande med att lämna ett test som endast används om du är anklagad för ett brott?? I don't really see the problem. Är det inte lite mer kränkande mot offren som har våldtäktsmän som går fria när ett register kanske kunde gjort att han/hon satt inlåst istället?! Även om det där kansket är starkt så är det ändå en liten möjlighet. Och ska man inte göra ALLT man kan?

Jag kommer aldrig första ursäkten "integritetskränkande". Det är en undanflykt. Har man inget att dölja så borde det inte vara ett problem att lämna DNA. Eller låta polisen lyssna av samtal heller för den delen. Om nån Pelle Jönsson i Solna (endast påhittat exempel) har som fredagsunderhållning att lyssna på mina samtal med mina kompisar så är det fel, självklart. Men om det gör att en Hans Svensson i Malmö (återigen endast påhittade exempel) samtidigt kan avlyssna ett samtal där t.ex två brottslingar planerar ett överfall och det kan hindras tack vare avlyssningen så gör det mig inte ett dugg att Pelle jönsson i Solna tjuvlyssnar på mig. Faktiskt. Att någon annan inte blir skadad i onödan är viktigare än min integritet. Tänk om det är ett barn. Eller din kompis. Eller vem som helst egentligen. Prioriteringar, folk! Vad är viktigast i det stora hela?

Med det säger jag god natt! Puss på er ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0