Dag 14 - Vad är meningen med livet?

Shiet, de här rubrikerna försöker verkligen ta fram ens filosofiska sidor... Och nu ser jag ingen way around it, så får la köra på.

Många människor verkar vilja att det finns en mening med livet och de verkar lägga kraft på att finna den. Jag däremot, jag tror tyvärr inte det finns någon fast mening med livet. För skulle det finnas det, så skulle varje levande varelse på jorden ha en mening med livet, och det makes no sense. Det kan nog ha med synen på människan att göra. För jag ser människan som ett djur, en evolutionsutveckling. Vi är som vilket annat djur som helst egentligen, bara det att vi har tummar som gjort oss till mäktiga djur. Så ska vi ha en mening med livet har alla det, även alla världens myror. Osannolikt söger jag. Detsamma gäller med liv efter döden. Jag tror inte på det. För ska vi ha det, ja då ska varenda liten myra i världen också ha det, och när man ser det så så känns det lite som att vi människor överskattar vårat eget liv. Vi ser oss som så himla viktiga och betydelsefulla att vi tror att vi bara måste ha en viktig mening med våra liv. Men jag tror att vi helt enkelt bara är en del i en näringskedja.

Så med det som bakgrund kommer jag fram till att vi själva skapar vår egen mening. Vissas mening är att skaffa barn och hålla rulleans på det hela. Vissas mening är att sprida glädje. Vissas är att sätta saker och ting i obalans. Vissas är att ha kontroll. Det är ditt eget val. Man fyller sitt liv med det man vill fylla det med, för gör man det så får ditt liv en mening. Det får den mening du vill det ska ha. Så låt ingen annan fylla ditt liv med saker du inte vill fylla det med. Ha i åtanke att du kanske bara lever en gång. Ta vara på ditt liv och lev det som du vill, där har du din mening med livet. För att det ska finnas en förutsagd mening för alla människors liv, det låter inte verkligt i mina öron. Och det låter också för jäkla tråkigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0